I. Metryczka scenariusza:
1. Imię i Nazwisko: 2. Przedmiot: informatyka. 3. Klasa: III gimnazjum. 4. Data:
II. Umiejscowienie lekcji w jednostce metodycznej:
1. Temat lekcji poprzedniej: Motyw bożonarodzeniowy – dodawanie napisów do rysunku. 2. Temat lekcji prowadzonej: Świąteczny list – wstawiamy gotowy element. 3. Temat lekcji następnej: Budowa i układ strony dokumentu w programie Works. 4. Czas trwania lekcji: 45 min.
III. Cele operacyjne lekcji:
1.Wiadomości do zapamiętania:
• uczeń pamięta, nazwy programów w jakich pracował, • uczeń umie wymienić kolejność wykonywania czynności w czasie kopiowania rysunku i wklejania go.
2.Wiadomości do zrozumienia:
• uczeń rozumie, iż aby wpisać tekst należy uruchomić edytor tekstu, • uczeń wie, że istnieje możliwość komunikacji między programami, • uczeń wie, że aby zamieścić rysunek musi go wcześniej skopiować z edytora grafiki.
3.Umiejętności praktyczne:
• uczeń uruchamia edytor tekstu korzystając ze ścieżki dostępu, • uczeń pisze i formatuje krótki tekst, • uczeń otwiera plik w którym znajduje się wcześniej wykonany przez niego rysunek – zaznacza go, kopiuje i wkleja w wybrane przez siebie miejsce w edytorze grafiki.
4. Rewalidacyjne:
• wzmacnianie poczucia własnej wartości u ucznia – zapewnienie sukcesu, • stymulowanie i rozwijanie sprawności manualnej, • wyrabianie u uczniów cierpliwości i wytrwałości, • ćwiczenia koncentracji uwagi, • kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
IV. Treści nauczania:
• obsługa edytora grafiki i edytora tekstu, • komunikacja między programami.
V. Metody nauczania:
• pogadanka, • pokaz, • ćwiczenia praktyczne.
VI. Formy nauczania: • praca indywidualna
VII. Środki dydaktyczne • zestawy komputerowe
VIII. Przebieg lekcji:
1. Faza przygotowawcza:
• czynności organizacyjne, • określenie, celu lekcji: Zapoznanie się z możliwościami komunikacji między programami – sposobami wycinania i wklejania rysunków lub fragmentów rysunków. • zapisanie tematu lekcji na tablicy, • zapisanie ścieżki dostępu do edytora tekstu programu Works start – programy – Microsoft Works – Edytor tekstów Works – Uruchom pusty dokument edytora tekstów
2. Faza wykonawcza:
• zalogowanie się przez uczniów - uruchomienie środowiska Windows, • przypomnienie umiejętności zdobytych na poprzednich lekcjach – uczniowie otwierają pracę wykonaną i zapisaną na poprzednich zajęciach – motyw bożonarodzeniowy, • uczniowie uruchamiają edytor tekstu programu Works korzystając ze ścieżki dostępu, • wpisanie tekstu listu i formatowanie go -
Drogi przyjacielu! Pragnę złożyć Ci najserdeczniejsze życzenia zdrowych, wesołych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego Nowego Roku. Zawsze pamiętający ……….
• otworzenie pliku z motywem bożonarodzeniowym – zaznaczenie, kopiowanie i wklejenie go na początek listu, • zapisanie pracy – zamykanie folderu
3. Faza końcowa:
• uczniowie otwierają plik z zapisanym listem – ocena wykonanej pracy, • zakończenie pracy, zamykanie systemu Windows, • podsumowanie zdobytych wiadomości i umiejętności, • pożegnanie.
Opracowała: Monika Król - Moździerz
|